راهکارهای عملی برای تداوم مطالعه در پساکرونا

به نقل از ایبوک فرندلی، از موقعی که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و قرنطینه خانگی تبدیل به یک سبک زندگی در بیشتر جوامع شده است، مطالعه کتاب تبدیل به یکی از انتخاب‌های اصلی اکثر مردم جهان برای گذراندن اوقات فراغت و مبارزه با افسردگی شده است. آمارها نشان می‌دهد مردم این روزها کتابخوان شده و نرخ مطالعه در ساعات روز افزایش یافته است ولی بیشتر کارشناسان عقیده دارند این روند بعد از رفع احتمالی کرونا ادامه نخواهد یافت.

بیشتر محققان از هم‌اکنون به دنبال راه‌هایی برای علاقمند کردن و علاقمند نگه‌داشتن مردم به کتاب بعد از قرنطینه هستند. «پیوتر کوالسکی» نویسنده و محقق دانشگاه مرداک استرالیا یکی از این افرادی است که دوست دارد مردم بعد از کرونا نیز همچنان به مطالعه کتاب علاقمند بمانند. برای این مهم او چند راهکار عملی دارد که نوعی تمرین‌های روزانه هستند:

عادت‌های دوران قرنطینه را یادداشت کنید. در دورانی که در خانه حبس شده‌اید، باید زمان‌هایی که بیشتر کتاب می‌‌خوانید را یادداشت کنید تا بهتر بتوانید درباره دوره بعد از قرنطینه تصمیم بگیرید. حتی در مکان‌هایی خاص از خانه که مطالعه می‌کنید علامت‌گذاری کنید. با این کار بعد از دوران قرنطینه به خودتان یادآور می‌شوید که روزی کتاب می‌خواندید.

یک عادت همیشگی مطالعه ایجاد کنید. برای بسیاری زندگی در قرنطینه مثل مبارزه با زمان و صرف انرژی است و در این میان کتاب یا تلویزیون زیاد برایشان فرقی ندارد. بهتر است همه موضوعات را تفکیک کنید و برای کتاب یک زمان خاص اختصاص دهید. در این صورت است که می‌توانید یک عادت خلق کرده و در دوره بعد از قرنطینه نیز آن را ادامه دهید.

تعادل بین قدیمی و جدید. آمارها نشان می‌دهد قرنطینه باعث شده حتی خوره‌های کتاب نیز عادت‌های مطالعه کتابشان تغییر کند. این روزها به خاطر شرایط کرونا مجبور هستند کتاب‌های الکترونیک را تهیه و یا امانت بگیرند. ولی یادتان باشد باید یک تعادل بین کتاب‌های الکترونیک و چاپی برقرار کنید چون بعد از کرونا دیگر اجباری به خواندن کتاب‌های الکترونیک وجود ندارد.

سه چهارتا کتاب همزمان بخوانید. ثابت شده است که خواندن ژانرهای مختلف به طور همزمان موجب افزایش انگیزه برای ادامه مطالعه کتاب می‌شود. خیلی از خوره‌های کتاب صبح یک نوع کتاب می‌خوانند و ظهر و عصر و شب کتاب‌های دیگری را امتحان می‌کنند. تنوع در مطالعه کتاب یک ضرورت برای ادامه مطالعه کتاب است.

از ترک کتاب پشیمان نشوید. سندرم بیماری تمام کردن یک کتاب و رفتن به کتاب دیگر قبل از کرونا نیز بسیار در بین مردم شایع بود. سعی کنید این بیماری را درمان کنید. تمام کردن یک کتاب زیاد هم هنر بزرگی نیست. از ترک کردن یک کتاب زیاد پشیمان نشوید. در هر زمان که احساس کردید مطالب یا محتوای کتابی شما را راضی نمی‌کند، فوراً آن را کنار گذاشته و یک کتاب دیگر شروع کنید.

کتاب‌های صوتی را نیز امتحان کنید. سعی کنید از انواع و فرمت‌های مختلف کتاب استفاده کنید تا از این طریق نوعی تنوع برای مطالعه بسازید. گاهی اوقات که از خواندن کتاب‌های چاپی خسته می‌شوید از انواع الکترونیک استفاده کنید و اگر کلاً از خواندن خسته می‌شوید، گوش کردن به کتاب‌ها را امتحان کنید. جابجایی فرمت‌های کتاب بین خوره‌های کتاب خیلی شایع است.

حق اشتراک گاهی اوقات کار می‌کند. شاید پرداخت حق اشتراک برای سایت‌های آنلاین یا کتابخانه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی برای همه مقدور نباشد ولی کمترین هزینه برای یک حق اشتراک معمولی به شما یادآوری می‌کند که مطالعه کتاب یکی از کارهای روزمره شماست و باید آن را ادامه دهید.

تمرین‌های5دقیقه‌ای کتاب. این روزها در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و مجازی برای پر کردن اوقات فراغت تمرین‌ها و ورزش‌های پنج دقیقه‌ای رایج شده است که البته برای کتاب نادر هستند. خودتان یک تمرین 5دقیقه‌‌ای مطالعه کتاب در ساعت‌های به خصوص ایجاد کنید و آن را هر روز ادامه دهید. به طور حتم در روزهای آینده این دقایق افزایش خواهد یافت.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

طریق الحرار-مطلع الفجر چیست؟

قصه های سهراب و مهربانو (عسل) منتشر شد

گریزی به کتاب خلاصه مقالات پنجمین برنامه علمی گروه روماتولوژی کودکان ایران سمپوزیوم یک روزه آرتریت و مدیریت آن در کودکان

رخت کتابی از مریم گودرزی چگونه کتابی است؟

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست